Macintosh SE/30

Macintosh_1

Nylig fikk jeg muligheten til å oppleve en god, klassisk Macintosh. Jeg kom på jobb og ble møtt av en SE/30 anno 1989. 89, tenker du, er ikke så lenge siden, men når man vet at iPhone 4 er fra 2009 og den er mega-oldis allerede, setter det ting i perspektiv.

Macintosh_

Skjermen er mindre enn dagens iPad og maskinen rommer en harddisk på hele 40 MB. Når man starter den kommer en liten Mac-figur opp på skjermen og om noe henger seg opp er det bare å starte om.

Macintosh_3

Det følger selvfølgelig med en håndbok hvor det er beskrevet alt fra hvordan bruke maskinen til ergonomien når den skulle brukes og den klassiske; hvordan man renser musen for støv.

Når jeg ser på min egen posisjon i dag, godt plassert i sofaen med beina på bordet og Macen på fanget hadde det kanskje ikke vært så dumt med litt ergonomi her i huset også.

Macintosh_4 Macintosh_5

Jeg kunne lekt med denne maskinen hele dagen; alt fascinerer meg. Referansekort med beskrivelse av hurtigtaster, gammel logo og mus med en knapp. Det jeg kanskje synes er best av alt er at den fortsatt fungerer – jeg har alltid sagt at Mac har lang levetid…

